Am strâns câteva idei și concluzii despre lucrurile „la zi” în marketingul digital din țara noastră. Acestea sunt valabile acum și vor fi și în viitorul apropiat (următorii ani). Să le luăm pe rând:

Video, video, video

Conținutul video are câțiva ani de când prinde bine și are audiență ridicată, în special pe anumite nișe. Există canale video cu foarte mulți abonați activi și cu influență. Rețelele sociale se dezvoltă spre a scoate în față acest tip de conținut.

Dar conținutul video nu a cucerit numai social media, ci are succes tot mai mare în ecommerce, publishing sau în advertising.

Media = PPC

Pay-per-click (PPC) advertising, așa cum este cunoscută publicitatea pe Google, Facebook și alte rețele asemănătoare, are o cotă de piață din ce în ce mai mare în fiecare an. Scriam anul trecut de ce nu este o surpriză pentru mine.

Da, am auzit toți de problemele pe care le au monetizând conținutul altora și predicțiile că acest tip de publicitate va dispărea pentru că nu este sustenabil. Nimic mai fals! Într-adevar sunt probeleme, în special la YouTube unde de mulți ani nu reușesc să scape de fișierele video de spam, încărcate doar pentru afișarea de reclame. Dar eu cred că este un moment zero și că trebuie să vină cu o soluție scalabilă. Google va rezolva problema, un pic mai târziu probabil că o va face și Facebook. Ceilalți… rămân iar în urmă.

Aceste rețele oferă multe tipuri de campanii de advertising. Cât de eficient e fiecare, trebuie evaluat. Campaniile de display sau mobile nu merg? Foarte probabil, dar este vina celor care le cumpără. Eu spun doar că publicitatea PPC se vinde bine și cota lor de piață crește, în defavoarea rețelelor locale.

Specialiști leneși

Având în vedere punctul anterior, prima dată mă gândeam să scriu doar despre specialiștii în PPC, pe care îi cunosc mai bine. Însă nici ceilalți nu sunt diferiți. Acesta este motivul pentru care vedem de niște ani campanii cu același media plan și cu aceleași mesaje, pe principiul că dacă ceva merge, să dăm înainte. Apoi, ne mirăm că software-ul de tip AdBlock are o cotă de piață tot mai mare, asta fiind o altă tendință care ar trebui să îi intereseze mai mult pe cei din advertising.

Da, acum avem la dispoziție diverse tipuri automate de campanii, care în general fac treabă OK cu efort minim. Dar mulți greșesc și rămân la acest nivel, fără să mai încerce să facă lucrurile mai bine sau măcar să intervină acolo unde soluțiile automate eșuează.

Analiști și nu prea

Ajungem la partea mea preferată, web analytics. În urmă cu niște ani scriam că este nevoie ca fiecare companie cu business unit de online să aibă un web analyst. Între timp, cele mari au făcut acest pas, însă ce au angajat este mai mult un Technical Web Analyst. Practic, îi interesează o persoană tehnică, care să fie în stare să le implementeze instrumentele.

Este un pas înainte, dar insuficient. În ziua de astăzi, analytics înseamnă mult mai mult decât adăugarea de coduri în aplicații.

Afilierea e spam

Nu neapărat tot traficul din afiliere, dar mare parte din el 🙂

În România, afilierea a prins datorită rețelelor de afiliere care o promovează agresiv și care și-au impus termenii. Așa se ajunge să nu verifice nimeni calitatea traficului sau să plătești aceeași conversie în rețele diferite de afiliere. Exemple sunt multe, de la SEO spam, până chiar la adware.

În continuare se afirmă că afilierea nu poate fi decât profitabilă, lucru care este fals. Costurile din afiliere sunt mult mai mari decât pot părea inițial. Și toate astea pentru un trafic pe care, de cele mai multe ori, nu îl poți controla…

Nu în ultimul rând, există și o problemă la aprobarea și plata comisioanelor către afiliați, problemă care îi afectează în primul rând pe afiliații care achiziționează trafic. Dacă afilierea nu e eficientă, altele sunt soluțiile, nu să alegi aleatoriu ce aprobi și ce nu.

Sunt magazine pentru care afilierea este eficientă și magazine pentru care nu este. Sunt puțini cei care au curajul să o afirme, de aceea îi apreciez pe cei care au făcut-o. Mai multe branduri mari au ieșit în ultimii ani din afiliere.

Blocaj în ecommerce

Stați liniștiți, vânzările își continuă tendința de creștere, pentru că, în general, retail-ul crește accelerat în România. Dar ecommerce nu mai este vedeta de anii trecuți și nu mai vine cu inovații. Când cea mai mare inovație pe care o pregătești pentru perioada următoare e un chatbot de Facebook, după cum se spune pe la conferințe, situația nu mai lasă loc de interpretări.

La celălalt capăt al firului, comerțul online este blocat și de curieri, care în perioadele de vârf nu fac față, iar serviciile oferite clienților sunt mediocre. Am văzut oameni care lucrează în online spunând că nu vor mai plăti cu cardul din cauza problemelor de livrare. Trec anii și situația nu își mai găsește rezolvare. Mai mult, sunt magazine care livrează mai slab decât o făceau în urmă cu câțiva ani, probabil din dorința de a mai economisi câte ceva.

Toate agențiile sunt la fel

O agenție este un business care trebuie să facă profit, lucru care nu este ușor. Înțeleg asta. Numai că la noi s-a ajuns ca agențiile să decidă acțiunile pentru client în funcție de câștigurile proprii. Desigur, clienții nu știu asta.

Tot în agenții se vorbește de automatizare când volumele campaniilor nu justifică acest lucru. Oricum, instrumentele de automatizare nu țin loc de oameni în aceste cazuri. Majoritatea advertiserilor locali nu au suficiente date pentru a automatiza managementul campaniilor!

Alt lucru care trebuie știut este că treaba este făcută de juniori. Poate că ei sunt potriviți pentru multe dintre sarcinile pe care le au, dar și clientul ar trebui să știe asta, eventual să se reflecte și în preț. Cele mai multe agenții, în special de nișă, au un singur senior care este și business manager, vânzător, recrutor, purtător de cuvânt la toate conferințele posibile etc., astfel că numai de campanii nu mai are el timp. După ce juniorii evoluează, mai sunt păcăliți un timp că ei au un salariu mare pentru industrie, până când aceștia află că nu e așa și pleacă.

Apropo, în agenții există o cultură care îi învață pe toți că agenția lor e cea mai bună. Până la un punct poate fi OK, dar cei mai mulți au pierdut orice legătură cu realitatea. Recent, cineva care are o funcție de conducere într-o agenție îmi spunea că ei sunt mai buni, pentru că alții nu au auzit de opțiunea Reach and Frequency 🙂 Aș putea continua cu serviciile cu care se laudă, deși nu au specialiști. De exemplu, cei mai mulți afirmă că fac web analytics, dar în realitate fac tagging de campanii. Când sunt luați la întrebări, vor răspunde că au un specialist care lucrează din altă parte și care va răspunde ulterior.

Am avut surpriza să văd agenții mici care se ocupă mai bine de campanii. Cei mari erau mai preocupați în timpul acesta să facă upselling. Vina este, de multe ori, a celor care îi aleg și nu știu să îi evalueze.

 

Etichete: , ,