Google a anunțat în ultima săptămână funcționalități noi la produsele sale de advertising și de analytics, prin care încearcă să obțină o felie mai mare din mobile marketing. Dacă multe dintre anunțuri erau de așteptat, mi-a atras atenția Firebase Analytics, un produs venit probabil ca răspuns la Facebook Analytics for Apps, instrument oferit gratuit de Facebook pentru dezvoltatorii de aplicații mobile.

Firebase oferă servicii pentru dezvoltatorii de aplicații, precum sincronizarea între Android, iOS și web. A fost achiziționat de Google în urmă cu un an și jumătate, iar luna aceasta au anunțat o nouă versiune. De la 3 servicii oferite s-a ajuns la aproximativ 15, multe dintre ele situate în jurul noului Firebase Analytics.

Spre deosebire de Google Analytics, serviciul de analiză de la Firebase a fost gândit de la început pentru aplicații și este construit în jurul evenimentelor și utilizatorilor acestora. Trebuie știut că funcționează cu aplicații Android și iOS, este ușor de instalat de către cineva cu acces la SDK, dar și că este gratuit și nelimitat.

Evenimente

Mare parte dintre rapoartele Firebase se bazează pe Events. Pot fi implementate până la 500 de evenimente diferite, fiecare cu câte 3 parametri. Există și evenimente automate, care funcționează fără alte implementări. Între acestea sunt evenimentele pentru prima deschidere a aplicației, cumpărături în aplicație, implicarea utilizatorilor, începerea sesiunii, update-uri și dezinstalări sau diverse interacțiuni cu notificările. Fiecare Event beneficiază în platformă de un raport propriu, care oferă detalii demografice despre cei care l-au declanșat (localizare, vârstă, sex).

Și mai interesant este că un Event poate fi oricând activat să fie considerat conversie, ceea ce aduce rapoarte de atribuire sau chiar de funnels.

Rapoarte și indicatori

Pe lângă datele din evenimente, Firebase Analytics generează și alte rapoarte utile, precum:

  • Utilizatori activi: calculați pe zi, saptamână sau lună
  • Venitul mediu din aplicație
  • Atribuire pe campanii, incluzând și valoarea pe termen lung a utilizatorilor aduși de fiecare campanie
  • Retenție, despre utilizarea aplicației după instalare (arată ca raportul Cohorts din GA)
  • Implicarea utilizatorilor, cu timp de utilizare (total și pe zi), și număr de sesiuni pe utilizator
  • Versiunea aplicației
  • Dispozitive, cu modele și versiuni ale sistemelor de operare
  • Localizare, demografice, interese (în stilul celor din AdWords)

Segmentare

În Firebase Analytics există Audiențe. Diverse proprietăți ale utilizatorilor (în funcție de rapoartele de mai sus) pot fi și ele folosite pentru segmentare, dar pot fi create și unele customizate. De exemplu, pot fi urmărite rapoarte pentru utilizatorii care au achiziționat un anumit nivel din joc.

Notificări, personalizări și teste

Spuneam că Firebase este o suită de servicii pentru dezvoltatorii de aplicații. Unul dintre servicii este trimiterea de notificări relevante. Cu toții am dat peste aplicații care ne trimiteau notificări prea multe sau care nu ni se potriveau. Cu ajutorul segmentărilor de care vorbeam înainte, Firebase poate trimite notificări personalizate. Și acest lucru se face din interfață, fără noi implementări. Practic, omul de marketing își poate gestiona singur comunicarea prin notificări.

Utilizatorii respectivi pot fi targetați și în alte produse Google, ceea ce aduce și alte posibilități interesante de marketing. O notificare poate fi folosită împreună cu funcționalități amintite mai sus, cum ar fi crearea unui conversion funnel pentru a vedea rezultatele fiecărei notificări. Personalizările nu se opresc aici. Din Firebase pot fi create linkuri dinamice, care duc în diverse locuri din aplicație, pentru ca apoi să urmărești rezultatele pentru fiecare variantă.

Firebase Analytics poate fi extins prin legarea la AdWords, AdMob (util în cazul celor care au reclame în aplicație) sau la BigQuery (pentru cei cu cantități mari de date care necesită procesare).

Firebase Analytics este un produs care încântă de la prima versiune. Va fi foarte interesant de urmărit cum vor evolua serviciile de acest gen și care va fi utilizat în mai multe aplicații.

Etichete: , , , , ,