Numărul de căutări pentru anumiți termeni poate fi estimat, dar este nevoie să cunoaștem și rata de click pe rezultatele din motoarele de căutare pentru a avea o imagine asupra potențialului acestui canal. Nu e de mirare că CTR-ul din search a fost mereu o preocupare pentru oamenii din industrie. Aproape în fiecare an este dat publicității câte un studiu care promite să rezolve problema.

Cel mai recent a fost făcut de echipa Advanced Web Ranking (instrument de SEO Analytics pe care l-am prezentat într-un alt articol). Acest studiu este diferit pentru că se bazează pe un număr mare de termeni de căutare (aproximativ 500.000) de la 5.000 de site-uri. Google Webmaster Tools este sursa datelor.

Prima poziție nu dezamăgește

Rezultatul din prima poziție organică obține o rată de click de peste 30%. A doua poziție are o rată de click cu 54% mai mică decât prima, iar a treia cu aproximativ 70% în minus față de lider. Se observă că prima poziție livrează cu mult peste celelalte, în pofida unor opinii care susțineau contrariul. În cazul căutărilor specifice, diferențele sunt și mai accentuate. Prima poziție beneficiază, în acest caz, de rata de click de peste 42%. Și în cazul căutărilor comerciale prima poziție are un CTR peste medie, de 34%.

Verticala pe care prima poziție are cea mai bună rată de click este Joburi și educație, urmată de Timp liber (going-out) și Financiar, toate cu CTR de peste 37% pentru prima poziție organică. La polul celălalt, avem mai multe clickuri pe pozițiile inferioare în industriile de Îngrijire personală, Casa și grădina sau Internet și telecom, semn că aici sunt accesate mai multe rezultate din căutări.

Un alt mit demolat de acest studiu este acela că pe mobile s-ar da click numai pe primele rezultate. În realitate, ratele de click sunt aproape identice cu cele de pe computere desktop pe fiecare dintre poziții.

Impactul reclamelor

organic-vs-paid

Paid search este o componentă majoră din Search Engine Marketing. La fiecare 3 luni, Google anunță creșterea numărului de clickuri pe reclame. E drept că nu segmentează pentru search și display, dar putem estima că numărul clickurilor din paid search este în creștere, chiar dacă nu știm exact cu ce rată. Este interesant de văzut în ce măsură rezultatele plătite le influențează pe cele organice, iar acest studiu răspunde la unele dintre întrebări (în acest caz, a luat în considerare numai rezultatele din Statele Unite).

Rata de click pe rezultatele organice din prima pagină este de 50% atunci când nu există rezultate plătite și de 44% atunci când avem reclame. Existența reclamelor nu influențează major rezultatele organice atunci când există reclame doar în partea dreaptă sau în partea de jos a paginii, nici atunci când există o singură reclamă în partea de sus. În schimb, două reclame în partea de sus a paginii scad rata de click pe rezultatele organice din prima pagină cu 17%, iar 3 reclame scad aceeași rată cu 42%.

O altă întrebare des întâlnită în campaniile de paid search este dacă e nevoie de o campanie de brand. Am comparat în acest studiu rezultatele organice atunci când nu sunt reclame și atunci când există o reclamă în partea de sus (presupunând că ești singurul care licitează în reclame pe brandul propriu). Răspunsul: existența unui ad, chiar în partea de sus, nu influențează organic search-ul, deci o astfel de campanie de brand este inutilă în majoritatea cazurilor (mă refer strict la cazurile în care concurența NU licitează pe aceste căutări!). Situația este diferită atunci când există mai multe top ads, el reușind să ia o parte importantă din clickuri de la organic.

Rezultatele plătite iau o parte importantă de clickuri de la organic în căutări competitive. Majoritatea clickurilor sunt în continuare pe rezultate organice, iar prima poziție are o rată de click mult peste următoarele în toate cazurile. Studiul complet poate fi descărcat în format pdf.

Etichete: , , ,