Transferul la Universal Analytics, pas cu pas

universal-analyticsUniversal Analytics este cea mai nouă versiune de Google Analytics și reprezintă un update major pentru că schimbă complet modul în care sunt colectate și procesate datele (față de alte update-uri, care veneau cu schimbări numai la modul de afișare). Am scris deja despre principalele schimbări atunci când a fost anunțat inițial (octombrie 2012) și când a intrat în public beta (martie 2013).

Săptămâna trecută a fost anunțată prima versiune finală de universal analytics, care suportă toate funcționalitățile din versiunea „clasică” de GA, așa că acum putem transfera conturile de Google Analytics la UA în siguranță. Printre funcționalitățile aduse în premieră pe universal analytics găsim acum analytics remarketing, rapoartele despre audiență, suport pentru versiunea premium (plătită) și suport pentru Google Tag Manager. Continue reading →

Tags: , , ,

Calitatea datelor din web analytics

Unul dintre motivele pentru care datele din web analytics nu sunt folosite în anumite organizații este că nu ar fi corecte. Se vorbește foarte mult despre faptul că analytics raportează greșit, analytics face sampling etc.

ruleta

De unde vin problemele

Nimeni nu poate nega că există diferențe între cifrele raportate de diferite tool-uri de analytics, între analytics și datele interne, între analytics și furnizorii de publicitate online etc. Pentru început, să afăm motivele pentru care apar aceste diferețe în majoritatea cazurilor! Continue reading →

Tags: , , ,

Event Tracking în Google Analytics

Event tracking-ul este una dintre cele mai puternice funcționalități din Google Analytics. Cu un efort minim de implementare putem obține o mulțime de informații suplimentare despre site. Poate măsura interacțiuni cu elementele flash, javascript sau ajax, cu gadget-uri din site, meniuri şi filtre, descărcări de fișiere sau click-uri pe butoane și pe link-uri externe. Este așa puternic încât nu de puține ori m-am mirat cum de nu am scris până acum un articol dedicat acestui subiect pe blog 🙂

Google Analytics și celelalte instrumente de genul acesta își obțin informațiile din încărcarea paginilor web. De aici știu ce pagini s-au încărcat, când s-au încărcat și când s-a trecut la următoarea, de unde e vizitatorul care a făcut asta etc. Pentru că multe interacțiuni cu site-ul au loc în interiorul unei pagini web (fără să părăsească pagina și fără să intre în altă pagină), a fost nevoie de apariția event-urilor. Continue reading →

Tags: , , , , , ,

Google Analytics Remarketing

În Google Analytics mi s-a întâmplat de multe ori să creez segmente de utilizatori de care eram foarte încântat și să regret că nu pot targeta exact acel grup în campaniile de publicitate. Acest lucru s-a schimbat de când există Google Analytics Remarketing, care face exact acest lucru pentru campaniile desfășurate în Google Display Network din AdWords.

Ideal era să putem folosi listele din GA în orice sistem de publicitate online, dar și așa este un pas înainte care ne oferă multe posibilități cel puțin interesante de targetare.

Implementarea GA Remarketing

În primul rând e nevoie de un cont de GAnalytics legat la un cont de AdWords, pentru că listele de remarketing vor fi transmise între cele două. În al doilea rând, este nevoie de o modificare a codului de tracking (cel care se introduce în site pentru a avea statistici în analytics). Acesta va trebui să apeleze o altă librările JavaScript (stats.g.doubleclick.net/dc.js), în locul celei obișnuite în GA,  (.google-analytics.com/ga.js).

Astfel, următoarea linie din codul de tracking…

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js‘;

…va trebui schimbată cu:

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://’ : ‘http://’) + ‘stats.g.doubleclick.net/dc.js‘;

Librăria DoubleClick va colecta în continuare date pentru analytics în același fel ca cea veche, dar se va ocupa și de plasarea coockie-ului de remarketing.

Crearea listelor de remarketing

După implementarea tehnică, putem trece la următorul pas, crearea listelor de utilizatori. Acest lucru se face chiar din interfața web a Google Analytics. În secțiunea Admin este disponibil un tab numit chiar Remarketing Lists / Liste de remarketing.

Există liste predefinite (toți vizitatorii, vizitatorii care au vizitat o anumită pagină sau cei care au îndeplinit unul din obiectivele setate deja în analytics) precum și liste customizabile. Cele din urmă se setează asemănător cu segmentele avansate și sunt și ele de două tipurim, diferențiate între ele dacă ne interesează sau nu ordinea acțiunilor realizate de utilizatori.

Listele sunt generate la nivel de vizitatori unici și îi vor cuprinde pe cei care au îndeplinit condițiile de când accesează site-ul, nu doar la ultima vizită. O listă devine utilizabilă după ce va conține cel puțin 100 de unici.

Campaniile

Campaniile se setează în Google AdWords ca orice campanie de remarketing, dar pe baza listei generate în Analytics. Nu uitați că dacă folosiți remarketing aveți obligația de a informa utilizatorii site-ului în pagina de termeni și condiții!

Segmentarea este esențială în activitatea de web analytics, iar acum că se poate folosi și în campanii sper că mai mulți utilizatori de analytics vor apela la aceasta. Este un rezultat acționabil, imediat, al muncii de segmentare.

Campaniile vor putea fi mai bine targetate. De exemplu, avem de promovat un obiectiv foto. Putem să le afișăm reclamele doar celor care au cumpărat o cameră foto potrivită pentru obiectiv și celor care s-au arătat interesați de un obiectiv de acel tip, dar încă nu au cumpărat. Campania va avea rezulatate mai bune și nici nu vom plictisi alți utilizatori cu reclame irelevante pentru ei (lucru care pe termen lung îi poate face chiar să ignore din instinct toate reclamele noastre).

Google Analytics poate segmenta în funcție de o mulțime de criterii, care combinate creativ pot sta la baza unor campanii eficiente. De aceea scriam la începutul articolului că mi-ar fi plăcut să am această posibilitate și în campanii desfășurate pe alte canale. Sunt convins că la un moment dat Google ne va oferi și această funcționalitate. Până atunci putem exersa pe campaniile din rețeaua Google Display.

Tags: , , , ,

Google: Îmbunătățiri la In-Page Analytics

Google Analytics prezintă vizual “harta” clickurilor în paginile web prin intermediul rapoartelor In-Page Analytics / Google Analytics în pagină. Dar aceste rapoarte erau limitate, nefăcând diferența între un link care există în diferite locuri în pagină. Mai concret, dacă pagina A are 3 linkuri spre pagina B, afișa doar numărul total al clickurilor pe cele 3 linkuri, nu pe fiecare în parte pentru că raportul era realizat după URL-uri, nu linkuri. Această limitare făcea rezultatele inutile în multe cazuri practice.

Situația s-a remediat în ultima lună, odată cu apariția Enhanced Link Attribution. Așa a numit Google funcționalitatea care să rezolve problemele descrise anterior.

Implementarea

Primul pas constă în adăugarea a 2 linii de cod suplimentare în codul de tracking pentru GA. Înaintea linei cu _trackPageview trebuie inserate urmatoarele:

var pluginUrl =
‘//www.google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push([‘_require’, ‘inpage_linkid’, pluginUrl]);

După ce s-a updatat codul, mai trebuie activat și din intefață. În secțiunea Admin, tab-ul Property Settings trebuie selectată opțiunea Use enhanced link attribution. Noul raport va lua mai mult timp să fie generat, de aceea se recomandă să se activeze doar când se folosește.

Codul adăugat setează un nou cookie numit __utmli, iar la încărcarea unei noi pagini verifică dacă pagina anterioară a setat un astfel de cookie, iar din el extrage informații despre link și ID-ul elementului pe care s-a dat click.

Utilitatea

Scriam la începutul paragrafului că vom putea vedea numărul de clickuri pe fiecare element, chiar dacă ele duc în aceeași pagină. De asemenea, vom fi informați și despre paginile diferite spre care s-a plecat din același link (de exemplu un buton de căutare), precum și despre elementele web mai complexe, precum meniurile javascript sau redirecționări între pagini.

Cu enhanced link attribution vom putea testa ușor eficiența diferitelor elemente și poziții din paginile web.

Tags: , , ,