Măsurarea sentimentelor în social media

Pentru că simpla numărare a mențiunilor s-a dovedit inutilă, campaniile în social media au început să fie evaluate după numărul de mențiuni pozitive. Eventual, lângă el se trece și numărul de mențiuni negative. Nu toate sunt ușor de catalogat într-una dintre cele două categorii (de exemplu cele ironice). Chiar și după ce s-a făcut o convenție solidă despre ce e numărat la bune și ce la rele, aceste numere tot nu spun prea multe.

Identificați mențiunile cu câteva instrumente diferite care fac asta și veți vedea diferențe foarte mari. Căutați mențiunile unui cuvânt generic și veți vedea multe rezultate inutile (și multe campanii din România folosesc titluri generice). Folosiți chiar tool-uri care se laudă că filtrează doar utilizatorii locali de rețele sociale, dar dacă vă uitați atenți veți observa că nu e chiar așa. Desigur, lista motivelor care pot altera numerele de mențiuni este mult mai lungă. Și atunci ce alegem, cel mai mare număr ca să pară impactul ridicat?

Mai interesantă ar fi o proporție între tipurile de sentimente. O propunere de calculare a acestui indicator care mi s-a părut mai utilă decât altele auzite este (Număr mențiuni cu sentimente pozitive – Număr mențiuni cu sentimente negative)/Număr total mențiuni.

Desigur, rămâne eroarea și subiectivitatea umană la catalogarea mențiunilor între categorii sau chiar la filtrarea celor care se datorează campaniei, dar cel puțin avem un indicator exprimat în procente care poate fi relevant și dacă în timp se schimbă instrumentul utilizat. Se poate observa și evoluția în timp sau se poate compara cu rezultatele altor campanii. Ar fi interesant de văzut un raport când acest indicator este negativ 😉

Imagine de la Skley

Etichete: ,

Tool nou: YouTube Analytics

Odata cu relansarea YouTube cu un design nou, Google a înlocuit vechiul YouTube Insights cu un instrument nou, numit YouTube Analytics. Este clar că video advertising-ul este o nouă frontieră de cucerit pentru Google, obiectiv pentru care are nevoie și de un tool de analytics care să ofere suficiente informații despre audiență, fiind în același timp și simplu de utilizat (da, situația este similară cu cea de la mobile advertising).

La prima vedere, YouTube Analytics mi s-a părut asemănător cu Facebook Insights, având atât indicatori sociali, cât și date demografice.

YouTube Analytics se laudă cu:

  • un dashboard din care se pot vedea rapid principalii indicatori; un click pe unul dintre aceștia este suficient pentru a ajunge în raportul detaliat
  • rapoarte noi pentru a vedea mai bine impactul fiecărui video asupra unor categorii de public; pot fi vizualizate în funcție de , geografie sau dată calendaristică
  • raport privind obținerea de noi abonați și vizualizări (numit Audience Builders)
  • raport privind loializarea abonaților existenți (exista și înainte cu numele de Hot Spots, acum se numește Audience Retention)
  • raport cu sursele de trafic (anterior se numea Discovery, acum se numește Tarffic Sources Report)

Echipa YouTube a creat și un infografic în care prezintă principalele avantaje ale noului instrument de analytics:

Etichete: , , , ,

Noutăţi GA: Noi Events, export PDF, rapoarte în email şi update la măsurarea butoanelor sociale

Google Analytics a continuat seria săptămânală de update-uri cu care ne-a obişnuit în ultima perioadă. De altfel, au anunţat că din ianuarie nu vom mai putea accesa vechea interfaţă, pentru că şi cea nouă a ajuns la un nivel destul de bun. Aici mulţi ar avea de obiectat. Chiar dacă toate rapoartele vechi funcţionează şi în versiunea 5, nu toate vizualizările lor sunt disponibile. De exemplu, pe mine mă deranjează lipsa Weighted Sort.

Dar să vedem noutăţile aduse de Google Analytics în ultimul timp:

Non-Interaction Events

Prin Events putem măsura în Google Analytics orice click din site, chiar dacă nu este un click care ne duce în altă pagină. Acum, GA introduce un nou tip de events, care pot fi definite ca acţiuni în care nu se dă click. Şi atunci care-i acţiunea? Derularea unui slider şi unui widget expandabil pot fi de acum definite drept Events pentru Google Analytics.

Să nu uităm că în primavera au introdus şi posibilitatea definirii unui Goal plecând de la un Event, aşadar de acum vom putea pune obiective şi pe derularea unui slider din site.

Măsurarea click-urilor pe butoanele AddThis şi ShareThis

În vară, GAnalytics a introdus şi rapoarte social media. Aceste rapoarte prezintă interacţiunea cu butoanele sociale din site (Share, Like, Tweet, +1 etc), după ce s-au implementat câteva linii de cod.

Acum, GA simplifică acest proces. În cazul în care sunt folosite serviciile AddThis şi ShareThis este deja implementat tracking-ul pe butoane. Pentru AddThis este nevoie doar de adăugarea unei singure linii de cod, în timp ce pentru ShareThis nu mai este nevoie de nicio implementare suplimentară din partea utilizatorului.

Export rapoarte în format PDF şi trimitere periodică prin email

Sunt câteva dintre lucrurile mici pe care le aveam în interfaţa clasică, dar nu îşi făcuseră apariţia şi în cea nouă. Acum ne-au confirmat că le vom avea în următoarele săptămâni (probabil că în unele conturi mai repede).

Etichete: , , , , , , , ,

Twitter Web Analytics anunţat oficial

După câţiva ani de zvonuri despre o soluţie de web analytics oficială de la Twitter, în urmă cu câteva ore a fost anunţat Twitter Web Analytics.

Este interesant că acest tool nu va oferi foarte multe detalii despre ce se întâmplă pe twitter.com (cum se întâmplă cu Facebook Insights pentru facebook.com), ci va fi focusat pe măsurarea vizitelor pe care Twitter ni le trimite spre propriile site-uri, interacţiunile din butonul Twitter tot de la noi de pe site şi share-urile pe twitter. Primele două le aveam deja în soluţiile de clickstream (ex. Google Analytics), a treia se poate afla şi acum din Twitter Search sau alte instrumente de monitorizare.

Încă nu se ştiu foarte multe despre acest tool, de-abia în următoarele săptămâni intrând într-un program de private beta de care vor beneficia câţiva parteneri Twitter. Probabil că în timp va oferi şi alte date, dar din lista celor cu care începe putem înţelege cum văd ei comunicarea pe twitter şi ce fel de publicitate va vinde Twitter Inc.

Etichete:

SiteCatalyst 15, SocialAnalytics și alte noutăți de la Adobe Omniture

Am rămas în urmă cu publicarea noutăților aduse anul acesta de către Adobe Omniture, lider în domeniul soluțiilor de măsurare și analiză web, dar sper că veți fi de acord că mai bine le semnalez mai târziu decât deloc.

Iată cele mai importante noutăți aduse anul acesta de Adobe Online Marketing Suite:

  • A apărut SiteCatalyst versiunea 15. La peste 3 ani de la precedenta versiune, SiteCatalyst vine cu o arhitectură complet nouă (back-end), ceea ce îl face acum capabil să segmenteze în timp real fără a cumpăra alte instrumente de la ei pt asta și să genereze rapoarte de tendințe în timp în funcție de mai mulți metrici. Alte noutăți: toate variabilele pot fi acum divizate în funcție de diverse criterii, numar de vizitatori unici și pentru perioade de timp customizate și pentru pagini, afișarea numărului de vizitatori și vizite în toate rapoartele, apariția indicatorului Bounce Rate, îmbunătățirea tracking-ului video, interfață mai bună precum și o nouă aplicație de iPad
  • SocialAnalytics este un instrument nou anunțat de Abobe, care va fi disponibil lunile următoare și va măsura campaniile de social media. Poate monitoriza cele mai populare platforme, printre care Facebook, YouTube, Twitter, bloguri, forumuri.
  • Adobe Insight este tool-ul prin care se pot măsura volume mari de date într-un timp scurt pentru a se observa tendințe. Acesta poate prelucra și date din surse externe, pentru a ajuta deciziile de business, în general. Versiunea 5.4 aduce, în general, îmbunătățiri la funcționalitățile existente: procesarea datelor, raportare, segmentare și API
  • SearchCenter+ 4 este versiunea la care a ajuns soluția de search marketing de la Omniture. Aceasta generează rapoarte detaliate despre traficul achiziționat prin PPC (inclusiv Facebook Ads) pentru a ajuta la deciziile de optimizare

 

Etichete: , , , , ,