Una dintre cele mai întâlnite întrebări în web analytics este despre KPI-urile site-urilor de prezentare. Spre deosebire de magazine online sau de site-uri de publishing, unde obiectivul principal este clar, în cazul site-urilor de prezentare nu este la fel de ușor de stabilit ce trebuie să urmărești în analytics. Cum acest tip de site-uri sunt, la rândul lor, de multe feluri, nu există un răspuns comun pentru toate.

Pentru a alege indicatorii cheie ai site-ului tău, îți recomand să începi cu răspunsurile la următoarele întrebări:

  1. Ce așteptări ai de la site? Altfel spus, de ce ai făcut site-ul? Poate voiai mai mulți clienți sau poate din dorința de a populariza o idee. Fiecare site are cel puțin un obiectiv!
  2. În ce fază este afacerea din spatele site-ului? Ai început să ai clienți? Ești la început? Sau poate că vrei să îi fidelizezi? În funcție de răspuns, te vei uita zilnic la alți indicatori de performanță.

Simplu, nu? Poate ar fi mai bine să vedem niște exemple concrete de obiective…

Rezervări

Ai făcut site-ul pentru a aduce mai multe vânzări, dar nu vinzi pe site. Totuși, acțiunea de vânzare poate fi începută pe site. Indiferent dacă vinzi produse sau servicii, clienții își pot stabili o întâlnire prin intermediul site-ului. Aceste acțiuni pot fi măsurare în Google Analytics, dar în multe cazuri va trebui întâi să instalezi event tracking pentru asta. O tunsoare, o mașină sau o vizită la cinematograf, toate pot fi vândute după ce s-a stabilit o întâlnire prin intermediul site-ului.

O rezervare sau o întâlnire nu echivalează cu o vânzare, dar poți calcula rata dintre acestea pe măsura experiențelor anterioare. Dupa aceea, stabilești cât poți plăti pentru o rezervare, pentru a fi profitabil. În analytics poți compara asta cu cât plătești în prezent, pentru a observa ce acțiuni de promovare sunt eficiente.

Contact

Știu, nu orice industrie poate funcționa pe baza rezervărilor. Există situații mult mai complexe și vânzări care nu se fac pe baza lead-urilor sau rezervărilor. Un exemplu ar fi vânzările „industriale”. Dar majoritatea site-urilor de prezentare conțin informații de contact. Completarea unui formular de contact sau accesarea informațiilor despre adresă și numărul de telefon pot fi alese ca obiective pentru site.

Nu toți cei care te contactează o fac în același scop. Poate vor un job, mai multe informații și, unii dintre ei, sunt interesați de ceea ce ai de vânzare. Fiecare dintre acestea sunt obiective separate.

Și în acest caz poți urmări ce se întâmplă după contact, iar cu ajutorul unor implementări suplimentare, poți transmite informațiile și aceste informații spre analytics.

Conversii offline

Și totuși, sunt site-uri care nu au fost făcute pentru a obține nici rezervări, nici lead-uri sau telefoane. Asta nu înseamnă neapărat că acestea nu contribuie la o vânzare. De exemplu, site-ul unui magazin de bijuterii care vinde exclusiv offline. Și vânzările începute pe site și finalizate în magazin pot fi uneori măsurate cu web analytics.

Dacă specificul afacerii permite, pe site pot fi oferite vouchere cadou sau bonusuri, cu care potențialii clienți vor veni apoi în magazin. Trebuie să iei în calcul că nu toți le vor folosi.

Dacă nimic de genul acesta nu poate fi implementat, încearcă să urmărești cum interacționează cu site-ul. Accesarea paginilor de produse sau a detaliilor despre locul magazinelor poate fi un prin semn pentru a stabili obiectivele site-ului, dar în aceste cazuri este mai greu de calculat valoarea lor economică. Pentru alte site-uri, paginile de portofoliu sunt importante.

Informații

Și mai complicat este în cazul site-urilor pentru produse care apoi nu sunt vândute în magazine proprii. Accesarea unui astfel de site poate arăta un interes pentru produs, dar poate fi și din alte motive. Simplul fapt că accesez site-ul unui brand de sandwich-uri nu înseamnă că intenționez să le cumpăr produsele. Un alt tip de site-uri de prezentare sunt cele care nu au de gând să vândă nimic, ci doar să informeze.

Sunt site-uri al căror rol în procesul decizional este dificil de stabilit. În lipsa unor studii care să ofere informații suplimentare, poți urmări diverse interacțiuni în cadrul site-ului. Desigur, acestea diferă de la site la site.

Pentru site-urile bazate strict pe informare, poți urmări indicatori de comportament, precum numărul de pagini vizualizate sau frecvența cu care se revine pe site. În cazul site-urilor cu multe pagini sau multe informații, căutările în site oferă ceea ce cauți.

Multe afaceri se bazează pe email marketing pentru a genera noi vânzări. În acest caz, abonarea la newsletter este un obiectiv principal. Pentru alții, acesta poate fi un obiectiv, dar secundar. În alte cazuri, numărul de accesări ale paginii „Despre noi” reprezintă un KPI. Exemplele de obiective (de regulă, secundare) pot cuprinde și accesarea butoanelor de social media sau abonarea la aceste canale de comunicare.

Cunoști ale tipuri de site-uri de prezentare decât cele prezentate în articol? Hai să vedem care ar putea fi obiectivele acestora!

Etichete: , , , ,