Care este scopul unui specialist în web analytics / analist web? Să analizeze cifrele și să facă rapoarte sunt două dintre cele mai întâlnite răspunsuri. Și cele mai greșite!

Scopul pentru care analizăm performanțele web este acela de a avea vizitatori mulțumiți. Sau mai mulți și mai mulțumiți, pentru că mereu e loc de mai bine 🙂

După „ce?” urmează „cum?”

Putem să petrecem toată ziua cu ochii în cifre, dar e degeaba dacă asta nu va produce îmbunătățiri la site. Aproape că nu-i ieșire la cafea a administratorilor de site la care să nu auzi o afirmație de genul „în ultima lună s-a modificat bounce rate-ul”. Ce a cauzat asta? Cum îl poți îmbunătăți la site-ul tău? Tăcere… Se pare că unii citesc indicatorii din web analytics doar ca să se laude că sunt mai buni decât ai altora, dar nu știu cum îi pot ajuta acele cifre.

În plus, web analytics nu înseamnă doar prelucrarea datelor privind navigarea în site.  Uneori, răspunsurile se găsesc la nivel de hosting sau probleme de arhitectură a site-ului. Tot la o întâlnire, cineva mi-a arătat vreo doi indicatori din Google Analytics și m-a întrebat ce părere am. Fără să știu ce site e, și cel mai greșit, fără să intru pe site! Nu poți analiza un site până nu te pui în pielea vizitatorului de acolo, vizitator care poate fi grăbit să găsească o informație sau vizitator care are timp să observe toate detaliile, se întoarce, se răzgândește etc.

Analiza feedback-ului primit de la vizitatori poate fi la fel de importantă ca analiza click-urilor și navigării în site. La fel și analiza timpilor de încărcare, analiza problemelor tehnice și orice alte date care ajuta la îmbunătățirea experienței de navigare.

Spor la optimizare!

Etichete: , ,