Dacă vrei să faci mai multe observații utile analizând statisticile web trebuie întâi să muncești. Unul dintre ludiferentecrurile pe care trebuie să le faci după ce ai primit în administrare un cont de web analytics este segmentarea. Un număr nu spune prea multe dacă nu ai cu ce să îl compari, fie că e vorba de rată de conversie, bounce rate sau vizite din site-uri sociale.

Segmentarea este diferită pentru fiecare site web în parte, pentru că fiecare site are propriile obiective, proprii KPI, campanii diferite de marketing și vizitatori diferiți. Nu este un proces ușor, iar acesta este unul dintre motivele pentru care se recomandă ca cea mai mare parte din bugetul de analytics să fie cheltuită pe oameni pricepuți și mult mai puțin pe soluții hardware și software.

Câteva idei pentru crearea de segmente:

  • în funcție de implicarea în site (loialitate, timp petrecut, pagini văzute…)
  • în funcție de locul fizic de unde vizitează (de ex. oraș)
  • în funcție de partea din zi când vizitează
  • în funcție de tipul de vizitator (abonat, client, potențial client, interesat de job…)
  • în funcție de site-ul din care a venit

Mă opresc cu enumerarea pentru că practic orice indicator poate genera segmente noi, precum și din combinarea acestora. Nu trebuie însă nici să creezi foarte multe pentru ca apoi să fie o dezordine totală în rezultate, cel puțin nu de la început.

Stabilirea segmentelor este doar unul dintre pașii din procesul de segmentare. Alt lucru deloc ușor este stabilirea importanței fiecărui segment. Un vizitator care-i la la 5a vizită și totuși navighează (nu am zis stă) și de data asta peste 3 minute în site probabil că valorează mult mai mult decât unul care a venit pe blog doar ca să vadă felicitarea de sfârșit de an. Ideal ar fi ca această importanță să fie exprimată prin valoarea sa materială.

Dacă ai făcut aceste lucruri cum trebuie va fi mai ușor să faci observații pertinente și mai ales să le explici colegilor de ce vor fi nevoiți să efectueze anumite acțiuni (pentru că munca ta trebuie să ducă la acțiuni).

Sursă foto: kern.justin

Etichete: , ,